HISTORIA
Nazwa
marki pochodzi od nazwiska założyciela – Ferruccia Lamborghini. Był to syn
rolnika, który od początku interesował się techniką. W wieku 32 lat założył firmę
Lamborghini Trattori z siedzibą w mieście Ferrara (1948 r.). Początkowo
produkował ciągniki rolnicze, na których udało mu się nieźle zarobić. Jako
człowiek sukcesu jeździł Ferrari, lecz miał stałe problemy ze sprzęgłem, a
żaden mechanik nie umiał mu pomóc. Ferruccio pojechał zatem do samego Enza
Ferrari, aby opowiedzieć mu o problemie i podsunąć kilka własnych pomysłów.
Niestety wizyta nie była przyjemna – Ferruccio został wyrzucony i nazwany
zwykłym wieśniakiem, który zna się tylko na traktorach. Duma młodego
konstruktora ciągników nie pozwoliła na takie traktowanie. Postanowił pokazać
słynnemu Ferrari, jak się tak naprawdę robi supersamochody.
Po
szwajcarskich partnerach firmę przejęli bogaci bracia
Mimran. Nazwę firmy zmienili na Nuova Automobili Ferruccio Lamborghini
SpA. W przeciągu kilku lat wyprowadzili firmę z kryzysu i wprowadzili
Countach’a LP500 S, LM 002 oraz legendarne LP500 QuattroValvole.
Murciélago
Supersamochód produkowany przez Lamborghini, został zaprezentowany
w 2001 roku jako następca modelu Diablo. Produkowany był do 2010 roku jako
topowy model tego włoskiego producenta. Nazwa pochodzi od znanego niezwykle
silnego byka, który podczas korridy mimo 24 dźgnięć matadora nadal walczył. W
końcu ten darował mu życie.
Samochód wykonany jest z połączenia stali (zewnętrzne panele drzwi
i dach) oraz włókien węglowych. Jest niezwykle nowoczesny, lecz ma
ducha Lamborghini, jest bardzo agresywne, lecz zarazem eleganckie. Przez
pierwsze pięć lat produkcji pod maską Murciélago biło serce o pojemności 6,2
litra i mocy 580 koni mechanicznych. W późniejszej fazie produkcji „włoski byk”
otrzymał przydomek LP640 (zdjęcia powyżej), gdzie cyfry w tej nazwie oznaczały
moc silnika rozwierconego do pojemności
6,496 cm3. W samochodzie
oferowane były dwie skrzynie biegów: 6-biegowa manualna oraz
tylesamoprzełożeniowa skrzynia automatyczna E-gear. To superauto rozpędza się
do prędkości ponad 330 km/h.
Lamborghini Murciélago było produkowane przez 9 lat. Wyprodukowano łącznie 4099
sztuk. Stworzono w tym czasie kilka specjalnych wersji tego modelu, takich jak:
- Murciélago 40th Anniversary,
- Murciélago LP640 Versace,
- Murciélago LP670-4 Super
Veloce,
- Reventon.
Gallardo
Samochód sportowy, najczęściej produkowany model Lamborghini. Jest
to młodszy i mniejszy brat modelu Murciélago. Nazwa pochodzi jak to w zwyczaju
tej marki bywa – od nazwy byka, a konkretniej jego rasy.
Ten stosunkowo mały, dwumiejscowy supersamochód został wykonany z aluminium.
Wyposażony był w centralnie umieszczony silnik V10, który współdzielił również
ze sportowymi modelami Audi. Auto to posiada stały napęd na cztery koła, oraz
sześciobiegową skrzynię biegów, do wyboru manualną lub sekwencyjną.
Gallardo produkowany jest od 2003 roku. W 2005 roku silnik tego modelu
Lamborghini został zmodyfikowany, co poskutkowało podniesieniem mocy do 560 KM.
Obecnie produkowany model nosi nazwę LP560-4. Od początku produkcji wypuszczono
różne wersje Gallardo, np.:
- Gallardo SE,
- Gallardo Spyder,
- Gallardo Nera,
- Superleggera (na zdjęciu poniżej),
- Gallardo LP550-2 Balboni.
Aventador
Dwudrzwiowy model ekskluzywnej marki Lamborghini. Jest to topowy
model tego włoskiego producenta aut sportowych. Model ten jest następcą
Murciélago, opisanego powyżej. Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli
Lamborghini, Aventador również pochodzi od nazwy byka walczącego na korridzie.
Do napędu tego supersamochodu służy jednostka V12 o pojemności 6498
cm³ i mocy 700 KM. Do
przełożenia tej dużej mocy na koła służy automatyczna skrzynia biegów o siedmiu
przełożeniach. Aventador przyspiesza do 100km/h w 2,9 sekundy i rozpędza się
maksymalnie do 350 km/h.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz