Lamborghini


HISTORIA

Nazwa marki pochodzi od nazwiska założyciela – Ferruccia Lamborghini. Był to syn rolnika, który od początku interesował się techniką. W wieku 32 lat założył firmę Lamborghini Trattori z siedzibą w mieście Ferrara (1948 r.). Początkowo produkował ciągniki rolnicze, na których udało mu się nieźle zarobić. Jako człowiek sukcesu jeździł Ferrari, lecz miał stałe problemy ze sprzęgłem, a żaden mechanik nie umiał mu pomóc. Ferruccio pojechał zatem do samego Enza Ferrari, aby opowiedzieć mu o problemie i podsunąć kilka własnych pomysłów. Niestety wizyta nie była przyjemna – Ferruccio został wyrzucony i nazwany zwykłym wieśniakiem, który zna się tylko na traktorach. Duma młodego konstruktora ciągników nie pozwoliła na takie traktowanie. Postanowił pokazać słynnemu Ferrari, jak się tak naprawdę robi supersamochody.
Tak właśnie zaczęła się przygoda Ferruccia Lamborghini z samochodami. W 1963 r. powstała firma Automobili Lamborghini SpA. Ferruccio postanowił zatrudnić najlepszych na całym świecie specjalistów. Był wtedy na tyle bogaty, by przekonać pracowników Enza Ferrari, żeby mu pomogli. Fimra została przeniesiona do miasteczka Sant’ Agata obok Modeny.
Pierwszym wyprodukowanym samochodem Automobili Lamborghini był, jak na tamte czasy niezwykle nowoczesny, 350 GTV. Największą sławę firmie przyniósł Miura – niezwykle nowatorski bolid. Do najbardziej udanych można zaliczyć Espadę, Islero oraz oczywiście kolejne wersje Miury.
1972 rok był dla Ferruccia rokiem klęski. Doszło to odsprzedania firmy korporacji Same Tratorri. W tym samym roku udziały firmy Automobili Lamborghini trafiły do szwajcara – Georgesa Rosettiego oraz jego kolegi - Georgesa – Rene Leimera. Oni wprowadzili na rynek Countach’a. Pojazd ten zdetronizował konturencję i przyczynił się do przetrwania Lamborghini. 
Po szwajcarskich partnerach firmę przejęli  bogaci bracia Mimran. Nazwę firmy zmienili na Nuova Automobili Ferruccio Lamborghini SpA. W przeciągu kilku lat wyprowadzili firmę z kryzysu i wprowadzili Countach’a LP500 S, LM 002 oraz legendarne LP500 QuattroValvole.
W 1987 roku firma została wykupiona przez Chryslera. Amerykanin przywrócił oryginalną nazwę: Automobili Lamborghini. Wprowadził m.in. następcę Countach’a oraz Diablo. Ten ostatni stał się w tamtych czasach najszybszym i najbardziej porządnym supersamochodem na świecie. Wypuszczony został ostatni model Countach’a.
Po kolejnych odsprzedaniach oraz kryzysach firma trafiła w ręce Audi należącego do koncernu Volkswagena. Wypuszczony został model Diablo GT – najszybszy wóz świata. Po 11 latach dominacji na miejsce Diablo GT wszedł Murcielago. 2 lata później do salonów trafił mniejszy i tańszy Gallardo. Dzięki tym dwóm autom sprzedaż rosła i biła nowe rekordy. W późniejszych latach wyprodukowano nowe odmiany Murcielago i Gallardo oraz wprowadzono Aventadora.
Dzisiaj już mało kto pamięta, jaki był pierwotny fach i pochodzenie założyciela firmy. Marka ta jest uważana za jedną z najbardziej luksusowych i najbardziej sportowych samochodów świata. Logiem już przez prawie 50 lat jest byk. Jego pochodzenie jest proste – jest to zodiakalny znak Ferruccia. Zmarł w 1993 roku, żył 77 lat. Do dzisiaj firma jest jedną z najlepiej prosperujących, a co roku odnosi nowe sukcesy i bije rekordy w sprzedaży.

  



Murciélago





Supersamochód produkowany przez Lamborghini, został zaprezentowany w 2001 roku jako następca modelu Diablo. Produkowany był do 2010 roku jako topowy model tego włoskiego producenta. Nazwa pochodzi od znanego niezwykle silnego byka, który podczas korridy mimo 24 dźgnięć matadora nadal walczył. W końcu ten darował mu życie.
Samochód wykonany jest z połączenia stali (zewnętrzne panele drzwi i dach) oraz włókien węglowych.  Jest  niezwykle nowoczesny, lecz ma ducha Lamborghini, jest bardzo agresywne, lecz zarazem eleganckie. Przez pierwsze pięć lat produkcji pod maską Murciélago biło serce o pojemności 6,2 litra i mocy 580 koni mechanicznych. W późniejszej fazie produkcji „włoski byk” otrzymał przydomek LP640 (zdjęcia powyżej), gdzie cyfry w tej nazwie oznaczały moc silnika rozwierconego do pojemności
6,496 cm3. W samochodzie oferowane były dwie skrzynie biegów: 6-biegowa manualna oraz tylesamoprzełożeniowa skrzynia automatyczna E-gear. To superauto rozpędza się do prędkości ponad 330 km/h.
                Lamborghini Murciélago było produkowane przez 9 lat. Wyprodukowano łącznie 4099 sztuk. Stworzono w tym czasie kilka specjalnych wersji tego modelu, takich jak:
- Murciélago 40th Anniversary,
- Murciélago LP640 Versace,
- Murciélago LP670-4 Super Veloce,
- Reventon.




Gallardo



Samochód sportowy, najczęściej produkowany model Lamborghini. Jest to młodszy i mniejszy brat modelu Murciélago. Nazwa pochodzi jak to w zwyczaju tej marki bywa – od nazwy byka, a konkretniej jego rasy.
                Ten stosunkowo mały, dwumiejscowy supersamochód został wykonany z aluminium. Wyposażony był w centralnie umieszczony silnik V10, który współdzielił również ze sportowymi modelami Audi. Auto to posiada stały napęd na cztery koła, oraz sześciobiegową skrzynię biegów, do wyboru manualną lub sekwencyjną.
                Gallardo produkowany jest od 2003 roku. W 2005 roku silnik tego modelu Lamborghini został zmodyfikowany, co poskutkowało podniesieniem mocy do 560 KM. Obecnie produkowany model nosi nazwę LP560-4. Od początku produkcji wypuszczono różne wersje Gallardo, np.:
- Gallardo SE,
- Gallardo Spyder,
- Gallardo Nera,
- Superleggera (na zdjęciu poniżej),
- Gallardo LP550-2 Balboni.








Aventador




Dwudrzwiowy model ekskluzywnej marki Lamborghini. Jest to topowy model tego włoskiego producenta aut sportowych. Model  ten jest następcą Murciélago, opisanego powyżej. Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli Lamborghini, Aventador również pochodzi od nazwy byka walczącego na korridzie.
Do napędu tego supersamochodu służy jednostka V12 o pojemności 6498 cm³ i mocy 700 KM. Do przełożenia tej dużej mocy na koła służy automatyczna skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach. Aventador przyspiesza do 100km/h w 2,9 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 350 km/h.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz